10 vanliga frågor om magen

Ibland lever magen ett eget liv. Och det är viktigt att uppmärksamma vad den försöker säga oss. Här guidar vi dig genom vanliga magfrågor som rör alltifrån magkatarr till vinterkräksjuka.

1. Vinterkräksjukan – hur undviker man den?

Vinterkräksjukan orsakas av det så kallade noroviruset som räknas till en undergrupp till RNA-viruset Calici. Gruppen av RNA-virus kan förändras väldigt snabbt (muteras), vilket är en av anledningarna till att det än så länge inte finns något vaccin mot vinterkräksjukan. Viruset som smittar väldigt lätt och gör att man hastigt insjuknar med kräkningar, diarré och magont. De flesta drabbas mellan januari – mars, därav benämningen Vinterkräksjukan. Eftersom viruset smittar genom både direkt och indirekt kontakt med smittade personer så är en bra handhygien alltid att rekommendera. När olyckan däremot väl är framme för någon i din närhet så kan dagispersonalens egna huskurstips för att skydda sig själv vara värda att pröva, 5 hela vitpepparkorn sväljs hela med vatten (ingen medicinsk bevisad effekt).

2. Magsjuk – vad kan jag göra?

Här är det främst vila, vätska och värme som gäller! Se till att ha vätskeersättning som är salt och sockerlösning till hands, om inte magen lugnar sig så pröva ett huskurstips med lite mixade blåbär och fil. Prata med sjukvårdsupplysningen om det inte lugnar sig 24 timmar efter insjuknandet.

3. Mycket gaser – vad kan det bero på?

Börja med att utesluta mjölmat och byt till laktosfria mejeriprodukter. Tugga maten noga och drick mycket vatten. Undvik ägg, bönor och lök om det inte blir bättre. Skriv ned hur du mår – och av vad – så minns du bättre.

4. Uppblåst mage efter mat – äter jag fel?

Det är mage/tarmpaket som ”reser sig” och visar med svullnaden att den är arg och irriterad på den kosten du har nu. Pröva att utesluta gluten och ersätt mejeriprodukter med laktosfritt om du misstänker intolerans, samt stekt och processad mat som kan göra känsliga magar irriterade.

5. Magkatarr – går det att självbehandla?

Om du tror att du har blivit drabbad så är kontakt med läkare det bästa du kan göra, då obehandlad magkatarr kan resultera i magsår. Ett första steg mot att lätta besvären kan vara att utesluta kaffe och läsk samt starkt kryddad och processad mat. Försök äta mer lättsmält och undvik friterat och mat med hård stekyta. Fibrer kan också vara svårsmält för vissa magar, så försök hålla nere mängden under en tid för att se om besvären lättar. Även hur och var du äter maten kan ha inverkan på dina besvär. Äter du endast ett par gånger under dagen men stora måltider, istället för ofta och mindre? Blir lunchen ofta stressad, på språng eller framför datorn, istället för i lugn och ro? Försök att äta regelbundet och i en mer avslappnad miljö. Prata med en läkare om du försökt justera dina matvanor men utan resultat.

6. IBS mage – hur kan jag tänka kring kost?

För en irriterad tarm (Irretable Bowel Syndrome) bör man tänka milt och läkande. Kostråd är milda soppor och lättsmält mat. Kokt och ångad mat framför hårdstekt och friterat. Tänk snälla och milda smoothies på bär, banan och yoghurt. Gärna med en gnutta honung!

7. Lös i magen – tips på vad jag kan äta?

Kokt ris, soppa på ris och riskakor. Undvik fett och frukt. Även blåbär är stoppande. Mixa gärna en smoothie på blåbär och yoghurt eller fil.

8. Hård i magen – tips på vad jag kan äta?

Alla typer av torkad frukt är lösande. Fikon, katrinplommon och russin. Lägg gärna i blöt över natten eller koka kompott på frukten. Även äpplen och päron passar att koka och göra kompott på. Mixa gärna den blötlagda frukten med fil eller yoghurt och drick som en smoothie.

9. Laktosfritt – passar det allas magar?

Det går egentligen inte att göra något ”fritt” från laktos, för det är helt enkelt mjölksocker. Men det man gör är att tillsätta ett enzym som heter laktat som är ett enzym som hjälper magen att bryta ned laktos. Så det passar alla magar, men alla behöver inte äta laktosfritt.

10. Stressmage – tips på hur den kan hanteras?

Regelbundna måltider, ett regelbundet liv med god nattsömn (kroppens reparationstid) regelbunden motion gärna med långa promenader, då magen jobbar bättre om den får röra på sig. Träning i form av yoga och pilates är bra för både kropp, hjärna och mage. Undvik kaffe, socker, sötad mat och svårsmält mat. Satsa på färska grönsaker, färsk frukt, kött, fisk, ägg. Samt vettiga mejeriprodukter som hjälper magen att hålla sig i form.

Plus en extra! – antibiotikamage

Ta inte antibiotika i onödan. Antibiotika slår inte bara ut bakterien den är avsedd för, utan även de goda bakterierna. I magen minskar vissa bakteriegrupper kraftigt i antal eller dör ut helt. . Det kan leda till lös sk antibiotikamage. Ibland går det kanske inte att undvika antibiotika, men i de fall det finns ett val bör du ha magen i åtanke. Prova att äta mjöksyrade produkter som exempelvis fil och yoghurt under hela sjukdomsperioden och ett par veckor efter avslutad kur.